Сенс у реформі поліції? «Водіїв-порушників не карають, бо поліцейські не вміють оформлювати протоколи»

2
542

Після другого року водіння новачки переоцінюють свої можливості

За дев’ять місяців цього року сталося 117 тис. аварій. Щодня в них гине п’ять-дев’ять людей, порахували в Національній поліції. У Німеччині та Франції на дорогах за день помирає двоє-четверо людей. У Польщі — до шести осіб.

— Швидко вирішити цю проблему неможливо, потрібен комплексний підхід, — каже автоюрист 43-річний Вадим Володарський. Розповідає, чому в Україні трапляється багато аварій і як з цим боротися.

Чому водії не дотримуються правил дорожнього руху?

— Пересічний український водій сприймає штраф поліції як податок на те, що їздить дорогою або лотерею. Не бачить зв’язку між порушенням і покаранням. Не має стимулу дотримуватися правил. Ще й організація руху така, що їздити без порушень складно — часто не продумані розв’язки, дороги, заїзди у двори.

Можливо, правоохоронна система працює неефективно?

— Це одна з причин. Деякі водії, яких спіймали п’яними за кермом, уникають покарання. Їхні справи не розглядають у визначений термін, найчастіше — через брак суддів. Хтось пішов у відставку на хвилі реформ. У сільській місцевості є райони, де не залишилося жодного судді з повноваженнями.

Поліцейські часто оформлюють протоколи з помилками. Суддя відкриває матеріали, а там — порушення або немає доказів. Він шукає свідків і поліцейського, а вони не з’являються. Поки це все відбувається, закінчуються терміни притягнення порушника до відповідальності.

Є думка, що аварій не поменшає, поки існує «каста недоторканних».

— Це не основна проблема. Водії на популярних недорогих машинах порушують не менше, ніж люди зі зв’язками.

Безальтернативне позбавлення прав нетверезих змінить ситуацію?

— Ні. Це призводить до того, що водії не зупиняються на сигнал поліцейського, тікають. Поліція намагається наздогнати — і трапляються аварії з тяжкими наслідками. П’ять років тому в Росії позбавляли прав за «п’янку». Люди все одно їздили, бо не мали чого втрачати. Сподіваються, поліція не зупинить або втечуть.

Можливо, після введення тимчасового посвідчення водія на два роки автомобілісти порушуватимуть ­менше?

— Справді, після другого року водіння автомобілісти-новачки переоцінюють свої можливості. Та навряд чи щось зміниться. В останні роки Радянського Союзу вже вводили таке обмеження. Позитивних наслідків воно не дало. А паперової тяганини побільшало, тому все скасували. У нас це буде лише приводом для хабарів. Структури, які видаватимуть постійні посвідчення, за гроші «допомагатимуть» порушникам. Варто змінювати підхід до підготовки водіїв.

Як?

— Слід переглянути систему навчання, а також складання іспитів. Треба готувати до різних реаль­них ситуацій — як їздити в дощ, ожеледицю, у темряві. Варто навчати дотримуватися правил у різних умовах, тренувати такі навики.

Правильно було б, аби екзамени з водіння приймала не поліція, а незалежний орган, який не братиме хабарів. Після таких нововведень ситуація на дорогах зміниться за кілька років — коли нормально підготовані водії стануть критичною масою на автошляхах.

2015 року збиралися запровадити систему балів. Їх нараховують водієві за порушення. Коли набирається багато, отримує штраф. Від цієї ідеї відмовилися?

— Бали були передбачені тільки для випадків автоматичної фіксації — за допомогою дорожніх камер. Система зараз не працює. Там багато технічних та фінансових проблем. Важко встановити порушника, якщо машиною керують за генеральним дорученням.

Як зменшити аварійність на дорогах?

— Вводити зміни до правил дорожнього руху і збільшувати штрафи варто після аналізу порушень і виявлення справжніх причин загибелі людей. Тому потрібно починати з якісної точної статистики. Слід покращити розслідування причин аварій, бо зараз їх проводять неналежним чином. Правоохоронці йдуть шляхом найменшого опору. Якщо збили пішохода — винен водій. Коли аварія під час необережних маневрів — причиною є перевищення швидкості і так далі.

gazeta.ua

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here